De tweede letter beth

De tweede letter is “beth” of “beet” en met deze letter begint de Bijbel. Hieronder de schrijfwijze. De numerieke waarde is 2.

De betekenis van deze letter is “huis”. Bedenk ook dat het Hebreeuws van rechts naar links geschreven wordt.

Welkom

Wat mij opvalt is dat het een open huis is. Je kan deze letter ook zien als de wereld of het leven met open vizier tegemoet treden. Dat doe je denk ik vooral als je je veilig en welkom weet. Deze letter doet me ook denken aan gastvrijheid, aan verbinding, verwelkoming en inclusiviteit. De deur van God staat altijd open, voor iedereen. Tegelijkertijd is het ook een solide en stevig huis. Als je je veilig en geborgen weet heb je geen sloten nodig. Dit is niet bepaald hoe wij het hier op aarde veelal ervaren. Een huis is nog niet per se een thuis. Veel mensen voelen zich hier op aarde ook niet (meer) thuis en soms sluiten mensen zich dan af. Ik geef toe dat ik me ook graag afsluit van de buitenwereld. Daarom is mijn werk als postbezorger op de fiets een perfecte baan voor mij. Zo vervreemd ik niet te veel van de wereld en dit werk geeft mij veel vrijheid en houd mij goed geaard. Eigenlijk wel mooi dat de bijbel begint met een ‘beth’. We worden verwelkomd in Gods huis.

In den beginne…

Zo begint Genesis. In het Hebreeuws is dit ‘bereshit’. In mijn vorige blog had ik de vraag gesteld: “wat was er voor de schepping, voor de big bang?” Was er toen een statische toestand? Ja denk ik nu. Er was eenheid en balans, maar om te scheppen moet je scheiden, splitsen. Dat begint al met celdeling. Maar ‘in den beginne’… Het begin van wat? Van tijd denk ik. God is tijdloos, de alfa en de omega, oneindig, onbegrensd…enzovoort. Kortom niet te bevatten en ongrijpbaar, maar hier op aarde is alles tijdelijk en vergankelijk. Toch wordt er nergens beschreven dat God tijd schiep. Wel de zon, de maan, dag en nacht… Jezus belooft ons dat hij bij ons blijft tot het einde der tijden. Dat is als de schepping, de wet en de profeten voltooid en vervuld zijn. We hebben dan alle stadia van onze groei in bewustzijn doorlopen. Dat is allemaal al in potentie in ons aanwezig, net zoals de gehele eikenboom al in dat zaadje zit. Elders zegt Jezus ook dat de mens grote dingen gaat doen. Nog groter dan hij gedaan heeft…(?) Op één of andere manier word ik blij van deze letter ‘beth’. Niks junk_DNA! 

Twee

Dat is er dus gebeurd: we zijn van één naar twee gegaan, maar de 1 (alef, a) is hier ‘stil’ aanwezig als het ware. Twee staat voor de dualiteit die wij hier op aarde ervaren. Alles heeft zijn tegendeel zegt men dan, maar dat zie ik niet meer zo. Het zijn meer twee kanten van een bepaald fenomeen. Koud en warm zijn bijvoorbeeld twee aspecten van temperatuur. Ze zijn niet tegengesteld, maar eerder complementair en ze horen bij elkaar. Hetzelfde geldt voor donker en licht. Je kan het ook zo zien, dat hetgeen wij als negatief, onwenselijk of slecht ervaren op zichzelf geen bestaansgrond heeft, maar een gebrek of gemis is van het goede. Dus warmte komt voort uit beweging, uit energie en koude is de afwezigheid daarvan. Duister is een onbelichte plek, het kwaad is onwetendheid van liefde…enzovoort. Het is dan meer iets dat er niet is wat we afwijzen. Je kan dan eigenlijk nergens meer nee tegen zeggen. Vandaar dat mijn conclusie was dat Liefde een soort grote ‘JA’ is en ‘nee’ helemaal niet kent. Nee tegen wat?! Hierover denkende kwam ik ook terecht bij het fenomeen pijn. Wat is pijn en wat is daarvan dan de tegenhanger? Pijn is een gevoel dat een gebrek aan innerlijke vrede weergeeft, dacht ik toen. Best lastig wel deze, maar interessant om over te filosoferen.

Plaats een reactie