De eerste letter alef

Toen ik de Hebreeuwse letters voor het eerst zag, duizelde het me wel een beetje. Het lijkt niets op de letters die ik ken. Het lijkt me nog niet zo gemakkelijk om deze letters te leren schrijven; om ze eigen te maken. Door het schrijven van deze blogs hoop ik dat de letters voor mij tot leven komen.

א

Alef is de eerste letter van het Hebreeuwse alfabet en heeft als numerieke waarde 1. Alef, of Aleph, zoals hierboven ziet deze letter er uit. De betekenis van het woord ‘alef’ is kop van een stier. Elders lees ik os. Het betekent ook het getal 1000. Meteen vind ik dit opvallend, want waarom een stier? In het Hebreeuws zijn er geen klinkers. De uitspraak van woorden regelt men met het toevoegen van stippeltjes of streepjes. Het woord ‘elef’ schrijf je dus net als ‘alef’ en dat betekent duizend. De stier doet mij denken aan het sterrenbeeld stier en aan het tijdperk stier. Het sterrenbeeld stier is verbonden met de aarde. Daarvoor was het Tweelingen dat verbonden is met het element lucht. Als je goed kijkt naar de letter alef zie je dat deze bestaat uit twee jods, de tiende letter. De Jod is echter zo klein, dat je alle letters zou kunnen maken met jods. Het is als een soort bouwsteentje. De jods in de alef staan gespiegeld en ze worden verbonden met een diagonaal. Er zit beweging in de letter alef. De diagonaal kan verwijzen naar de letter wav, de zesde letter. Zes is het getal van de mens. Op de zesde dag schiep God de mens volgens het scheppingsverhaal. Je zou ook het mannelijke en het vrouwelijke in de letter ‘alef’ gespiegeld kunnen zien. God schiep de mens, mannelijk en vrouwelijk, naar Zijn beeld.  Jod wordt ook wel uitgesproken als joed, vandaar dat ons oude tientje in de tijd van de guldens, een joetje genoemd werd.

Genesis

Het eerste Bijbelboek, Genesis, begint niet met de eerste letter, maar met de tweede. Ikzelf heb het idee dat Genesis niet het begin is, maar een begin. Wat was er voor de schepping, voor de ‘big bang’? Was er toen een soort van statische toestand? Vandaar die beweeglijkheid van de alef, als een soort windmolentje of een swastika. Er gebeurt iets! Er wordt Leven ingeblazen! De letter alef heeft als klank ‘ah’ en dat is de eerste klank van een baby die ter wereld komt en wellicht is het ook onze laatste.

Drie-eenheid

Door de schepping is er een tweeheid ontstaan. Dualiteit noemen we dat. Daarvoor was er eenheid. Misschien vandaar dat de eerste letter van Genesis niet de alef is. Ik denk aan celdeling bijvoorbeeld. Om te scheppen is er ook een soort vernietigen nodig. Vandaar ook dat ik vernietigingsdrang een vorm van scheppingsdrang noem. Ik denk nu aan de drie-eenheid in het Hindoeïsme: de scheppende kracht (Brahma) , de instandhouder/beschermer (Vishnoe) en de vernietiger/transformator (Shiva). Ook de alef bestaat uit drie delen.

Mythen

Als ik verwijs naar Genesis en het scheppingsverhaal is het overigens niet de bedoeling dat je dit verhaal letterlijk opvat. Zie het als een soort aanwijzer. Ook God is niet een soort supermens of opperwezen. Wat het wel is weet ik niet. Een God is van oudsher een aanbeden opperwezen, maar dat is niet wat ik bedoel. Voorlopig houd ik het op Bron, of Bewustzijn of Bron van Zijn of het Leven en het Mysterie. Anderen spreken van het ‘Universum’. Beperk het in ieder geval niet tot iets fysieks en begrenst. Maak er geen beelden bij.

Plaats een reactie