De witte steen – 1

Op het eiland Patmos, waarnaartoe Johannes verbannen was, ontving hij visioenen. In zijn tijd werden Christenen erg vervolgd. Het betreft hier een openbaring van Jezus Christus aan Johannes, waarin er zeven gemeenten worden aangeschreven, Elke gemeente heeft een boodschapper, een engel. Hier hebben we het getal zeven, dat veel voorkomt in de Bijbel. Zeven staat voor compleetheid, het is af.

De eerste gemeente
Het boek Openbaringen 2:1-7:
“1 Schrijf aan den engel der Gemeente van Efeze: Dit zegt Hij, Die de zeven sterren in Zijn rechterhand houdt, Die in het midden der zeven gouden kandelaren wandelt:
2Ik weet uw werken, en uw arbeid, en uw lijdzaamheid, en dat gij de kwaden niet kunt dragen; en dat gij beproefd hebt degenen, die uitgeven, dat zij apostelen zijn, en zij zijn het niet; en hebt ze leugenaars bevonden;
3En gij hebt verdragen, en hebt geduld; en gij hebt om Mijns Naams wil gearbeid, en zijt niet moede geworden.
4Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde hebt verlaten.
5Gedenk dan, waarvan gij uitgevallen zijt, en bekeer u, en doe de eerste werken; en zo niet, Ik zal u haastelijk bijkomen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert.
6Maar dit hebt gij, dat gij de werken der Nikolaïeten haat, welke Ik ook haat.
7Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Die overwint, Ik zal hem geven te eten van den boom des levens, die in het midden van het paradijs Gods is.”
Zoals je ziet, zeven zinnen ook dus.


Efeze
Efeze lag in het huidige Turkije en was een grote haven- en handelsstad, maar is nu een ruïne. Net buiten Efeze stond ooit de tempel van Artemis. Dit was een van de zeven klassieke Wereldwonderen (weer 7) en een belangrijk godsdienstig centrum in de Grieks-Romeinse wereld. Het was een pelgrimsoord en een metropool. Artemis was een maangodin. Later is ze omgedoopt tot Diana door de Romeinen, de Godin van de jacht. Werelds gezien was dit dus een stad met grandeur en uitstraling en heel erg beroemd. Toch, de maan ontvangt haar licht niet van haarzelf, maar van de zon. Ze kan alleen dat licht weerspiegelend tonen aan de aarde. Dit maanlicht is voor onze aardse ogen zichtbaar en we kunnen in dit licht kijken zonder verblind te worden. Als je daarentegen met je blote ogen in het zonlicht kijkt, zal je je ogen beschadigen. De zon kan je wel voelen. Je voelt de warmte op je huid. Dit licht voedt het leven, maar je kan er dus vanaf de aarde niet rechtstreeks in kijken. De zon kan denk ik wel zonder de maan, maar niet andersom. Zonder de maan worden de getijden tot 75% afgezwakt en zijn er geen zonsverduisteringen meer. Op aarde zou het zonder de maan echter onleefbaar worden. De maan zorgt voor stabiliteit en remt af. Tot zover dit kosmologische uitstapje. Hier valt natuurlijk nog veel meer over te zeggen. Ik vind dit altijd een mooie metafoor.

De juiste bron
Efeze krijgt in eerste instantie alleen maar complimenten. Toch is er een maar, namelijk dat zij hun eerste liefde hebben verlaten. Dit wordt gezien als een grote val en er wordt opgeroepen om tot inkeer te komen. “Doe de eerste werken”, staat er. Wat betekent dat? En wat was hun eerste liefde? Daarna worden ook nog de Nikolaieten genoemd, wiens werken men dient te haten. De boodschap eindigt met een belofte, dat wie overwint, mag eten van de Boom des Levens. Wat de werken van de Nikolaieten precies waren, is mij niet duidelijk. Er doen verschillende theorieën de ronde. De betekenis van de naam ‘Nikolaüs’ is ‘overwinnaar van mensen’. Het lijkt mij niet de bedoeling om macht te hebben over andere mensen, maar meesterschap over jezelf, je eigen binnenwereld. Daar ligt mijns inziens ieders verantwoordelijkheid. Dat is op zich al een levensopdracht lijkt mij. De eerste liefde doet mij denken aan het grootste gebod, namelijk heb God lief boven alles en je naasten gelijk jezelf. Je kunt alles goed doen, maar niet vanuit de juiste intentie. Ik denk nu aan de woorden van Paulus: “had ik de liefde niet, het ware niets.“ Doe je het uit liefde of wil je er iets voor terug krijgen? Ben je aan het marchanderen? Hoe vaak doe je iets puur en alleen uit liefde? Niet omdat je beter wil zijn dan de ander, niet omdat je aardig gevonden wil worden, niet uit zuur plichtsgevoel of valse vroomheid… enzovoort. Dit vereist zelfkennis en zelfreflectie. Vandaar de oproep tot inkeer. Efeze roept ons op om terug te keren naar onze ware essentie, naar de liefde die we zijn, de Bron. Dan mag je gerust fouten maken en hoef je ook niet altijd gelijk te hebben. Ook accepteer je dat er mensen zijn die anders denken en leven dan jij. Het gaat er niet om wie precies de juiste leer kent of om wie er gelijk heeft. Je hoeft ook niet allerlei kennis op te doen. Het gaat niet om intellect, maar om HART. Kennis zonder wijsheid kan leiden tot fanatisme. Dat hebben we gezien in de middeleeuwen met de kruistochten en het geweld tegen vrouwen en ketters. Nog steeds is er geweld tegen bepaalde mensen vanuit religie, zoals homohaat bijvoorbeeld. Hier ontbreekt duidelijk liefde. Zonder liefde wordt alles bedorven; zelfs het goede. Het hart is de grote verbinder tussen hebben en zijn, tussen overleven en leven, tussen voelen en denken, tussen materie en geest. Zonder hart wordt het betekenisloos en gereduceerd tot kille feiten en dode letters.

De boom des levens
De belofte is dat ze daarvan mogen eten als ze overwinnen. Het is dus stoppen met wijzen naar anderen en jezelf of anderen afscheiden. In eenheid is daar geen plaats voor. Dan eet je nog steeds van die andere boom, de boom van kennis van goed en kwaad. Dat is de dualiteit die we mogen overwinnen. Het is handelen vanuit onschuld, zonder dubbele agenda, ‘laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet’. Het Koninkrijk der Hemelen is niet te koop; het is onbetaalbaar. Het is gratis, maar niet voor niets. Een citaat van Maharishi: “Als dualiteit een illusie is, dan zal Eenheid niet gevestigd worden. Beide hebben hun waarde; zonder dualiteit heeft Eenheid geen substantie.” De dualiteit overwinnen betekent dus niet een eenheidsworst ambiëren en iedereen gelijk willen maken aan jouw wereldbeeld, maar leren niet te oordelen over anderen. Eenheid vanuit liefde kan niet zonder verscheidenheid. Richt je op waar je voor bent en leef dat voor als lichtend voorbeeld.

Geen oordeel
Jezus kwam ook niet om ons te oordelen, maar om ons te verlichten, te onderwijzen, te helpen, te redden van onze onwetendheid. We hoeven niet langer op de tast door het duister te slaapwandelen.

En eh…. Er is helemaal geen absolute in graniet gegoten onbetwistbare leer. Liefde is het antwoord op al je vragen. De rest is hoogmoed.

Dwaalleer,

Eerst wist ik van niets
Was ik de onschuld zelve
Tot men mij vertelde
Hoe het allemaal zat
En wat te denken
Te geloven
En aan te nemen.
Een leer noemt men dat.

Toen groeide ik aan het leven
En het klopte niet meer
Het enige dat klopte
Was mijn hart
Het is anders
Het is anders
Het is anders
Echode het aldoor.

Ik zocht en zocht
En ontdekte
dat er maar één dwaalleer is
En dat is te denken
Dat er een leer is.
Want er is geen leer
Er is alleen mysterie
En dat valt niet te be-leren.

Nu weet ik weer van niets
Ben ik weer de onschuld zelve
is alles mogelijk
En mag ik van alles proberen
Dat is liefde
En zo klopt mijn hart
Open…en vol verwondering
Het is anders
Godzijdank!

Plaats een reactie