De negende letter tet

Toen ik ging zoeken naar een afbeelding vond ik verschillende versies; bijvoorbeeld met een ronde onderkant. Ikzelf vond deze het beste.

Tet

De tet spreek je uit als een ‘t’. De betekenis kan zijn slang of staf, maar ook bed. De numerieke waarde is 9. Het Hebreeuwse woord voor ‘goed’ is tov en dat begint met de letter tet.

De moederschoot

Ikzelf zag in eerste instantie een hoogzwangere vrouw, vooral bij de versies waarbij de onderkant niet plat, maar rond is. Ik zag zelfs een walvis. Ik voel vooral moederschap en de geborgenheid van de moederschoot. Een walvis leeft in de buik van de aarde wellicht. Ze geven mij altijd een mooi gevoel, dat ik maar moeilijk onder woorden kan brengen. Misschien is het wel moederlijkheid. Moeders en oma’s zijn vaak de lijm en de vredestichters in leefgemeenschappen.

Uit het boekje ‘Mystiek van de Hebreeuwse letters’ van Ruud Bartlema

Je veilig voelen

Wie wil er soms niet terug naar die veilige, zorgeloze en warme plek? De laatste keer dat het voelde alsof ik terug in de moederschoot was, was in de buik van een schip. ’s Nachts was het er ook aardedonker en het geluid van het klotsende water wiegde me in een zoete slaap. Heerlijk vond ik dat, die deken van duisternis, waarin ik helemaal kon verdwijnen. Ik denk weer aan mooie woorden uit’ Een Cursus in Wonderen’: “Ik woon niet hier, maar in de eeuwigheid. Ik reis slechts in dromen, terwijl ik veilig thuis ben.”

Het equilibrium

Voor de bevruchting heeft het mannelijke en het vrouwelijke zich verenigd. Water en aarde zijn vrouwelijke elementen en vuur en lucht mannelijke. De bedoeling is dat er balans is. Dat is de uitdaging die we als mens mogen aangaan. Vrede is in feite in balans zijn, met alles dat is. Laatst leerde ik dit mooie woord ‘equilibrium’ en dat woord doet iets met mij. Dat heb ik soms met woorden, alsof ze me herinneren aan oude lessen die ik vergeten was. Het betekent dat alles elkaar in evenwicht houdt. Het vereist soms laveren tussen schijnbare tegenstellingen. Het is het vinden van de middenweg. Het yin-yang teken is ook een soort equilibrium. In het wit zit een stippeltje zwart en in het zwart een stippeltje wit. Niets is 100% goed of fout en ook dat zijn weer oordelen, want wanneer is iets goed of fout en wie bepaalt dat? Stelen is bijvoorbeeld fout, maar als iemand steelt omdat diegene honger heeft, dan faalt de leefgemeenschap.

Ooit schreef ik een gedichtje over de elementen.

In je elementen,

Dat de aarde je liefdevol draagt en bewaart, opdat je veilig bent.

Dat het water kabbelt als een zachte kracht, opdat je in vrede bent.

Dat de lucht je de ruimte geeft om te vliegen, opdat je vrij bent.

Dat het vuur groot genoeg is om te blijven branden zonder dat het je verteert, opdat je groeit in Liefde.

Het getal negen

Negen is het hoogste getal, het meest vervolmaakte. Ik zie negen (de mens herenigd in Eenheid) vaak als een zes (de mens in de dualiteit) op zijn kop. Hier in de aardse ervaring staat er van alles op zijn kop; verkeerdom. Dat komt doordat we niet altijd goed weten om te gaan met de dualiteit. We zien het dan zwart/wit, als tegengestelde polen. Dat wordt meestal veroorzaakt door ons oordeel. Als mooi voorbeeld: “onkruid is een oordeel”. We noemen iets onkruid als we het niet willen, als het er in onze optiek niet hoort. Toch hoort dat plantje daar; anders had het daar niet gaan groeien. Het leren denken vanuit eenheid, in plaats van vanuit dualiteit is een mooie spirituele oefening.

De slang

In het algemeen zijn mensen bang van slangen, wat op zich begrijpelijk is. Spiritueel gezien staat de slang echter voor transformatie. Vandaar ook dat er een slang nodig was om Eva te verleiden. Anders was de mensheid blijven steken en niet verder gegroeid in bewustzijn. Als je bang blijft voor de slang, kom je niet verder. Transformeren gaat vaak ook gepaard met angsten waar je doorheen gaat. Allerlei schijnbare houvast, heilige huisjes en zogenaamde zekerheden komen op losse schroeven te staan. Doodeng kan ik je vertellen uit ervaring! Ik ben er ook nog niet helemaal klaar mee. De numerieke waarde van de Hebreeuwse woorden voor slang (nachasj), komt overeen met de numerieke waarde van het Hebreeuwse woord voor Messias (Masjiach), te weten 358. Wat ikzelf hier nu in zie: de 3 staat in de numerologie voor ‘kind’, de 5 voor ‘verandering’ en de 8 voor ‘leraar’. Kinderen horen niet blindelings hun ouders te gehoorzamen; dan verandert er nooit iets! Kinderen kunnen zo ook leraren van hun ouders zijn.

Ik denk nu ook weer terug aan ‘Het Geheime Boek van Johannes’ vers 19 tot en met 21:

En hij maakte haar zwanger van zijn vonk en zij baarde hem een lichtvonk die geleek op het gelukzalig licht, maar in grootheid daaraan ongelijk was. Dit is de Eniggeborene van de Vader-Moeder die verschenen is, de enige loot, de Eniggeborene van de Vader, het zuivere licht. En de onzichtbare maagdelijke Geest verheugde zich over het licht dat verschenen was, de eerste manifestatie van de eerste kracht van zijn Eerste Gedachte, die Barbelo is. En Hij zalfde hem met zijn Christus-goedheid zodat hij volmaakt werd en aan Christus-goedheid niets ontbeerde, omdat Hij hem gezalfd had met de goedheid van zijn onzichtbare Geest. En hij stond voor Hem terwijl Hij hem overgoot. En meteen toen hij dit van Hem ontvangen had verheerlijkte hij de Heilige Geest en de volmaakte Eerste Gedachte, dankzij wie hij tot bestaan gekomen was. En hij vroeg Hem om een medewerker te geven, namelijk Bewustzijn en Hij vergunde hem dat. En met de instemming van de onzichtbare Geest, kwam Bewustzijn tot bestaan, en ging voor Christus staan en verheerlijkte hem en Barbelo. Dit alles kwam tot bestaan in stilte.

Bij die stilte denk ik weer aan de eerste letter, de aleph, de stille aanwezigheid die alles doordringt.

Tov

De eerste keer dat het woordje tov verschijnt in Genesis is als het licht geschapen is. Totaal staat er zevenmaal ‘En God zag dat het goed was’; op de zesde dag als de mens geschapen wordt, staat er zelfs ‘zeer goed’. Ik ben bewustzijn, ik ben licht, ik ben mens, ik ben ZEER GOED❤️😍. Die gedachte houd ik voorlopig vast!

Boekentip

Luister naar dit mooie lied. Echt TOV!

Plaats een reactie