De vijfde letter hee

De numerieke waarde van deze letter is 5 en de betekenis is venster. De uitspraak is zoals onze ‘h’, maar aan het einde van een woord is het een stille letter, zoals in Torah.

De Hee


Je blik verruimen
Bij een venster denk ik meteen aan onze ogen, aan zien. Een venster is doorzichtig. Je kan er doorheen zien. Zoiets als een bril of een denkkader of een visie. Jezus genas de blinden, maar met blinden kan ook spiritueel blind zijn bedoeld worden. Je leeft dan zonder enig idee van het grotere geheel waar je deel van bent. Eigenlijk staar je dan naar een blinde muur in plaats van dat je een landschap voor je ziet. Naast onze fysieke ogen hebben we ook een geestesoog, dat voorbij de materie ziet. In die zin is zien wijsheid, inzicht. Men zegt ook dat de ogen de vensters zijn van de ziel. En de ziel… daar gaat het om toch?

Zo binnen zo buiten
De letter hee nodigt ons uit om naar binnen te kijken. Dat is in werkelijkheid wat bekering betekent, namelijk dat je waarneemt (ziet) wat er zich in jou afspeelt. Dit bepaalt namelijk jouw blik naar buiten. Wat ik denk, mijn gedachten sturen gevoelens aan en emoties en uiteindelijk bepaalt dat ook mijn handelen en mijn relatie tot de wereld. Mijn binnenwereld bepaalt mijn blik naar de buitenwereld. Als ik bang ben zie ik overal gevaar, als ik vertrouwen heb zie ik aanwijzingen. Het doet me denken aan een tekst uit de Boeddhistische traditie: “jij ziet een slang, ik zie een touw.” Dit filmpje van Jan Geurtz verwoordt het heel goed.

De slang en het touw

Vijf
De slang staat in veel tradities ook voor verandering, voor transformatie. Vaak zijn we bang voor verandering, voor het verlaten van onze vertrouwde beelden. In de numerologie staat 5 voor vrijheid, ongebondenheid. Als we geconditioneerd en geïndoctrineerd zijn is er geen vrijheid. Jiddu Krishnamurti heeft zich erg verdiept in de menselijke geest en zag in hoe geconditioneerd en angstig we vaak zijn. Hij wilde de mens bevrijden. Werkelijke verlossing begint met KIJKEN. Dit verandert je bewustzijn en dan verandert alles! Het Aha! – effect!

Plaats een reactie