Het Evangelie der Waarheid 8

Het mooie is dat acht het getal is dat in de numerologie de leraar vertegenwoordigt. Daar gaat het in deze blog over. Wat onderwees Jezus ons? De afbeelding bij dit blog is ‘Dornröschen’ van Sussmann-Hellborn. Voor mij is het ook alsof ik ben wakker gekust.

Zoals het fortuin van de overleden huisheer verborgen blijft zolang diens laatste wil nog ongeopend is, zo ligt ook het Al verborgen zolang de Vader van het Al onzichtbaar is, Hij die zijn eigen oergrond is, en uit wie alle ruimten voortkomen. Om dit testament te openen is jezus gekomen. Hij werd aan het hout genageld en zo heeft hij de wilsbeschikking van de Vader aan het Kruis gehangen. Oh, zulk een grootse lering! Hij verlaagt zich tot de dood hoewel het eeuwig leven hem omkleedt. Nadat hij deze vergankelijke lompen had afgelegd bekleedde hij zich met de onvergankelijkheid die niemand hem ooit ontnemen kan. Nadat hij was doorgedrongen in de lege domeinen der angsten heeft hij zich voortbewogen tussen hen die naakt waren door vergetelheid en verkondigde tegelijkertijd – omdat hij kennis is en onvolkomenheid – wat in het hart is van de Vader, om dit aan hen te onderwijzen die de lering zullen aanvaarden.

Zij nu die de lering zullen aanvaarden zijn de levenden die geschreven staan in het Boek van de Levenden en zij ontvangen lering over zichzelf en zij ontvangen dat van de Vader, zodra zij weer terugkeren tot Hem. Want de volkomenheid van het Al is in de Vader en het is daarom noodzakelijk voor het Al om tot de Vader op te stijgen. Daarom wanneer iemand weer tot kennis komt, ontvangt hij wat het zijne is en eigent zich dat toe. Wie namelijk onwetend is, heeft een tekort en zijn tekort is groot, omdat hij juist tekort komt wat hem zal volmaken. Aangezien de volkomenheid van het Al In de Vader verblijft, en het noodzakelijk is dat het Al naar Hem opstijgt en eenieder ontvangt wat het zijne is, heeft Hij hen die uit Hem zijn voortgekomen, van tevoren opgeschreven, nadat Hij hen ontvankelijk had gemaakt voor de volkomenheid.

Zielen die afdaalden uit liefde
Niet alleen Jezus is hier op aarde gekomen als een afgezant van God om licht te brengen. Velen gingen hem voor en gaan hem achterna, is mijn overtuiging. Ook deze zielen waren al thuis en besloten toch om wederom af te dalen in de duisternis van angst en onwetendheid. Ze waagden de sprong nogmaals. De meeste van hen weten dit niet eens van zichzelf. Vaak denken we aan grote namen van spirituele leraren, maar er zijn vast ook mensen op aarde die in anonimiteit heel veel licht brengen.

De Vader die Liefde is
Als we Jezus blijven vereren en aanbidden als persoon, gaan we eigenlijk aan de bedoeling voorbij. Natuurlijk was en is hij buitengewoon, maar Jezus verwees zelf altijd door naar de Vader. Hij streek nooit enige eer op voor zijn persoontje. Hij begreep de illusie daarvan. Jezus liefhebben is je door zijn voorbeeld laten inspireren. En dat is niet zelfkastijding, want dat is gebaseerd op angst, schuld en straf. God heeft geen martelaren nodig. De les van Jezus was liefde en vergeving en elk mens zonder vooringenomen standpunt, oordeelloos, werkelijk zien. Hij zag zichzelf als in God. Dat geldt ook voor jou en mij. In het Koninkrijk is geen plaats voor exclusiviteit. Dat is voor mij wat Jezus openbaarde. Hij toonde ons wie God de Vader is en dat is Alom Tegenwoordige Aanwezigheid in alles en iedereen. De gehele schepping is ervan doordrenkt. Je vind God in jezelf en je bent in God. De wraakzuchtige, boze tiran was en is een beeld dat bange en onwetende mensen gemaakt hebben. Het is een product van de valse geest, een projectie, een schaduw op de muur, een illusie. Die illusie wordt een nachtmerrie als je erin gaat geloven. Iemand moet je wakker schudden!

De prins kuste mij wakker
Tot dan toe zag de mens God als iets onbereikbaars ver weg en iets om te vrezen. Dat was de valse geest, die ons angst onderwees. Jezus onderwees liefde en verdreef daardoor angst. Helaas dringt dit nog steeds niet door tot veel mensen. Er zijn zoveel vijandbeelden! Ons Universum noemt men dan een matrix waarvan je je moet bevrijden. Ik denk juist dat je beter kunt leren om ermee te werken, net als met Moeder Natuur. Moeder Natuur willen we beheersen en het Universum willen we aan ontsnappen! Geen wonder dat er zoveel angst en stress is! Eigenlijk ben je dan zowel bang voor de dood als voor het leven! Oh zo herkenbaar voor mij! Dat is precies zoals ik decennia geleefd heb! Eigenlijk is de beste tekst: “vrees niet!” Die angst zal je ketenen en je leven wordt dan een boze droom. Totdat ik letterlijk werd aangeraakt en verlicht door Liefde. Iemand deed het licht aan en maakte me wakker uit mijn nachtmerrie! Ooooh gelukkig, het was maar een boze droom!

Doornroosje,

Het aller moeilijkste aan slapen
is het wakker worden,
want in een illusie wil ik blijven.
Van al het loslaten is het loslaten
van de illusie, de betovering,
de aller moeilijkste.

Dromen
Vervlogen
Vergeten
Verloren
Verlangen
In de mist…
In de eeuwigheid…

Ik verlangde even terug
naar het slapen:
Doornroosje oh Doornroosje…
Geef mij zoete dromen.
Een illusie om in te dwalen.

Mooie prins, wek mij zachtjes
met lieflijke tonen.
Fluister lieve woordjes
en laat me even wennen
aan de harde waarheid.

Een illusie lijkt altijd mooier
dan de werkelijkheid,
maar het is en blijft een leugen
en in een leugen kan je niet leven;
een leugen komt altijd aan het licht.

Het is inclusief
Hier spreekt men over het Boek der Levenden. Je vind dit ook in de bijbel. Allerlei theorieën zijn er over dit boek. Uiteraard zijn er dan weer mensen die denken dat het geluk alleen bestemd is voor een select, uitverkoren groepje, maar als dat zo is wil ik er part nog deel aan hebben. Het is alles of niets, iedereen of niemand. Geen uitzonderingen. De eenheid is soeverein weet je nog? Het gaat om Heelheid en dat kan dan alleen maar inclusief zijn. Ik denk nu ook aan een hologram: als je hier een stukje van afbreekt, zal de afbeelding in dat afgebroken stukje nog steeds de gehele afbeelding tonen en niet een deeltje ervan. Daarom zegt men ook dat je alles in jezelf kunt vinden. Ken uzelve en u kent het Al.

Karen Hamaker-Zondag

Van angst naar liefde
Als je je leven omdraait, van angst naar liefde, dan pas leef je zoals het bedoeld is. Dan ervaar je Vrede, Vreugde en Vrijheid. Dan sta je in het Boek der Levenden. Dit is voor iedereen mogelijk, omdat we allemaal ontvankelijk zijn gemaakt voor de volkomenheid. In eenieder van ons is dat zaadje, die kiem al geplant! Het is voor iedereen bereikbaar. Dan is het leven geen lopen in nat asfalt, maar een vreugdedans. Als ik voor mezelf spreek, wist ik ineens dat ik niet eenzaam en alleen was en dat ik dat ook nooit geweest was. Het was op een morgen dat ik plotseling mezelf een psalm hoorde zingen (Psalm 116):

God heb ik lief
Want die getrouwe Heer
Nam toen ik riep
Met toegenegen oren
Mijn woorden aan
Hij zal mij blijven horen
En levenslang ben ik
Niet eenzaam meer.

Dit lied kwam tevoorschijn uit mijn geheugen, omdat dat hoort bij mijn achtergrond. Het opende iets in me. Zo werkt de Heilige Geest namelijk: ze spreekt jou aan op jouw niveau, in jouw taal, wat voor jou in dit moment behulpzaam is. Ik heb wel vaker gemerkt dat de Psalmen veel mensen aanspreken. Dat komt denk ik omdat het zo herkenbaar voor ons is. Het gaat over echte mensen zoals jij en ik. Als ik angst voel denk ik bijvoorbeeld aan Psalm 121. Elk mens heeft zo zijn eigen bibliotheek waaruit geput kan worden. Kies de boeken uit de categorie ‘liefde’ en je zal leven. Kies de boeken uit de categorie ‘angst’ en je zal dood zijn.

Ontkiemen,

Ik ben nog klein
maar goed gewapend.
Taaiheid en hardheid
omhullen mij.
Nog in mij verborgen
is het mysterie,
maar in de koele
donkere aarde
wordt ik zacht
en sterft de materie.
Pas dan ga ik leven
…echt leven,
eeuwig leven.

Het zaadje sterft in de grond, maar geeft juist daardoor nieuw leven. Het zaadje moet openbreken en dan groeien er eerst verticale wortels nog dieper de donkere, koude aarde in. Daarna groeien er horizontale wortels. Als er voldoende wortels zijn en er genoeg stevigheid is, zal de kiem omhoog gaan groeien, verticaal, naar het licht. Dit lijkt een metafoor voor de kruisiging… Het harde zaadje wordt getransformeerd tot een mooie plant die ook weer vrucht zal dragen en zaad zal voortbrengen. In het zaadje zit de hele boom al. Hoe wonderlijk is dat?!

Het wonder van ontkiemen

Ik ben geen zaadje,

In de aarde word ik gezaaid
En in het duister van haar schoot
Groeit het verlangen naar licht.
Maar ik moet nog dieper
Tot ik geworteld ben.

Ik wil nu zo graag naar het licht
Dat ik sterf van verlangen
Ik ben geen zaadje
Ik ben een boom
Opgevouwen in een zaadje.
Laat het wonder zich ontvouwen.

Ik ben een boom
Een boom in een bos
Ik kan het bos nooit vinden
Want ik ben wat ik zoek
En ik zoek wat ik al ben..

Plaats een reactie