Het Thomas Evangelie XCVI

Logos 96
Jezus sprak: “Het Koninkrijk van de Vader is gelijk een zekere vrouw. Zij nam een weinig zuurdeeg, verborg het in het deeg en maakte er grote broden van. Wie oren heeft om te horen, hij hore.”

Deze uitspraak is voor mij compleet nieuw, toch vinden we deze uitspraak ook in de bijbel in Mattheüs 13:33.

Wat is zuurdeeg?
Dit is wat ik hierover vond op Wikipedia:
Zuurdesem, zuurdeeg, natuurdesem of desem is een brooddeeg op basis van meel en water zonder toevoeging van bakkersgist (Saccharomyces cerevisiae). Het deeg rijst dankzij fermentatie op basis van melkzuurbacteriën, azijnzuurbacteriën en gisten die er van nature in aanwezig zijn. Door dit proces heeft zuurdesembrood een licht zure smaak en een betere houdbaarheid. Ook in de oudheid werd vooral gezuurd brood gegeten. Er werd zuurdesem gebruikt om het brooddeeg te laten rijzen. Een klein deel van het desem werd bewaard tot de volgende keer dat brood gebakken werd. Het zuurdesem werd voor het bakken gemengd met water en liet men vervolgens fermenteren. Dit mengsel werd daarna gemengd met het deeg onder toevoeging van meer water en zout. Zo was telkens een zeer kleine hoeveelheid zuurdesem voldoende.

Brood
Een klein beetje gist verandert dus het hele brood en ook de smaakbeleving van het brood. Brood staat voor mij ook symbool voor voedsel in zijn algemeen, maar ook voor geestelijk voedsel. Het doet mij ook denken aan de geest die tot alles doordringt.

Alles is Geest
Alles wat wij materie noemen is in essentie energie en doordrongen van geest. In ons universum is materie maar een piepkleine fractie; de rest is ruimte, geest… Alles is God en God is alles. “God is Geest” staat er in het Evangelie van Johannes.

Materie
In het woord materie zit ook het vrouwelijke, het matriarchale. We hebben het over God de Vader en Moeder Aarde. Het geestelijke en het stoffelijke. Het lijkt alsof materie het grootste deel uitmaakt van ons universum, maar dat is dus weer eens precies andersom…

Max Planck

Albert Einstein zegt het zo:

“Concerning matter, we have been all wrong. What we have called matter is energy, whose vibration has been so lowered as to be perceptible to the senses. There is no matter.”

Als we de vrouw hier zien als symbool van de ziel, dan is de ziel het die de materie belichaamt, waardoor het tot leven komt, smaak krijgt, er lucht in komt.

4 Comments

  1. Deze reactie is 2-delig. Eerst zal ik vrijblijvend iets meegeven. Het tweede is een vraag waar ik graag een antwoord op zou krijgen, zodat ik weet of mijn “parels” enig nut hebben. 🙂
    Als men ervan uitgaat dat alles voortkomt uit “God”, dan is er geen dualiteit. Dus, kan er onmogelijk geest en materie zijn. Ofwel is alles geest, ofwel is alles materie. Er kan dus ook geen “piepkleine fractie materie” zijn. Tenzij je ervan uitgaat dat dualiteit wel bestaat, maar dan zit je met het probleem “God”.
    Einstein slaat de nagel op de kop: er is geen materie. Dat betekent dat het hele wereldbeeld dat de meeste mensen hebben, totaal onjuist is. Dan kan men ook het “doel” of de “zin” waar velen in geloven, in vraag stellen. Ook het bestaan van een “ziel” begint hier te wankelen.
    Dat geef ik mee, zodat je wat dieper kunt gaan. Vrijblijvend.
    Nu mijn vraag:
    Heb je iets aan mijn reacties? Of negeer je ze volledig en ga je gewoon verder zoals je bezig bent?
    Als je niets hebt aan mijn reacties, dan is het ook jammer van mijn energie. Dat zou ik mijn “parels” voor mezelf houden. 😉
    Vriendelijke groet

    Like

    1. Nee ik negeer je niet, maar het gaat niet om gelijk hebben. Niet weer een kerk stichten met doctrine’s en een bepaalde leer svp. Ik weet dat in het non-dualisme er niet zoiets is als ‘ziel’ en ook ECIW gebruikt die term nauwelijks, maar zover ben ik (nog?) niet. Ik kan het ook niet uitleggen wat het is voor mij. Ik heb daar voor nu vrede mee.

      Ik zie de wereld als een soort simulatie met dualiteit. De enige manier om bewust te worden van eenheid, is het tegengestelde ervaren. Dat is de bedoeling van de schijnbare dualiteit denk ik. Zie het als een plek om te helen, om uit de droom te komen.

      Like

      1. Bedankt voor jouw eerlijke antwoord.

        Het gaat mij ook niet om “gelijk hebben” hoor. Het gaat mij ook niet om “het stichten van een nieuwe kerk”, een “doctrine”, een “leer” of “het non-dualisme”. Die vakjes bestaan voor mij niet meer.
        Ik geef hints voor onderzoek. Bij onderzoek kan je zaken ontdekken.

        Kijk, met je laatste alinea benoem je eigenlijk waar ik op wil wijzen:
        – – Klopt het wel dat je je enkel bewust kunt worden van eenheid door het tegengestelde te ervaren?
        – – Is dat wel de “bedoeling” van de schijnbare dualiteit?
        Is dat werkelijkheid of zijn dat veronderstellingen? Op wat baseer je dat?
        Daarmee wil ik geen “gelijk” halen of jouw “ongelijk” aantonen. Daarmee toon ik onderzoekmogelijkheden, die iets kunnen onthullen. Je hoeft het voor mij niet te onderzoeken. Het onderzoek is louter een mogelijkheid om jouw inzicht te verdiepen. Het kan je eventueel een duw in de rug geven (spreekwoordelijk éé 😉 )

        Vriendelijke groet

        Geliked door 1 persoon

      2. Ik ga erover contempleren, wie weet…. Ik laat ook een beetje komen wat komt in deze blog. Het is een beetje hardop denken. Ik merk aan mezelf dat het iets met me doet, dat er iets losweekt. Dat er angst verdwijnt.

        Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie