Het sterven van de persoon

Toen ik een tijd terug vertwijfeld uitriep om verlost te worden van mezelf, was het antwoord dat uit mijn binnenste opborrelde ‘just be’. Daar ging ik mee aan de slag. Het klinkt zo simpel… Mijn vertwijfeling kwam voort uit mijn denken natuurlijk. Ik zit in een proces waarin ik van alles waar ik in geloofd heb en wat mij angst- en schuldgevoelens geeft, wil loslaten. Ik wil als het ware uit mijn toren stappen, de weidse ruimte in. Die beknelling wil ik van af. Vandaag las ik de volgende woorden in het boek ‘Ik Ben Zijn’ van Shri Nisargadatta Maharaj.

“Bevrijding is nooit ten behoeve van een persoon, maar verlost worden van de persoon. De persoon is als een eierschaal die je gevangen houdt. Breek uit die schaal! Als ik mijn wil gebruik om de geest te beheersen wordt mijn ego daardoor alleen maar sterker. Als je weigert om het spelletje mee te spelen sta je erbuiten.”

Dit bracht mij bij de Christelijke doctrine dat Jezus moest lijden voor onze zonden. Daar geloof ik dus niks meer van en dat zit me nogal dwars en daar zit ook ingebakken en aangekoekte angst. Jezus wordt het Lam Gods genoemd in de bijbel (‘Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt’) .Hoe dan?! En waarom dan?! Jezus vocht nergens tegen inderdaad. Hij liet het gebeuren zeg maar en speelde het ‘spel’ niet mee. Als ik het kruisigingdrama nu even loskoppel van het menselijke dramaverhaal dat er van gemaakt is, kom ik op iets anders uit:

De kruisiging is symbolisch voor het sterven van de persoon. Dat sterven behoeft overgave. Je kan jezelf immers niet kruisigen, je laat je kruisigen. De wereld die wij zien en ervaren is een gevolg van onze projecties. Zodra de persoon gestorven is, komt er ruimte voor wederopstanding. Dan realiseer je je wat je werkelijk bent en dat is niet geboren en kan niet sterven en staat los van elke persoonlijkheid. Dat is denk ik Liefde….

In dezelfde periode heb ik ook gedroomd dat ik tussen de vrouwen stond die bij de kruisiging aanwezig waren. Er was geen drama, geen ontzetting, geen verzet, geen woede en zelfs geen pijn….Er was een ontzagwekkende stilte, waarin ik een enorme kracht ervoer.

Worstelingen,

Worstel niet langer
met woorden
Worstel niet langer
Met (denk)systemen
Worstel niet langer
Worstel niet meer

De Waarheid
Vecht niet terug
Ze blijft onveranderd
Overeind
Met of zonder
mijn worstelingen

Open, open, open
Open je hart
Rol weg die steen
Die steen van angst
Die steen van pijn
Die steen van verdriet
Die steen is weg gerold.

Plaats een reactie