De veertiende letter noen

De dertiende letter stond voor water, de veertiende letter noen, betekent vis, maar ook slang, koninkrijk of erfgenaam van de troon. Ik zie zelfs ook ergens dat er de betekenis bedrog, wonder en miskraam aan deze letter gelinkt worden! Dat is nogal wat! De noen vertegenwoordigt het getal 50. De klank van noen is ‘n’. Net als bij de mem zijn er twee versies, afhankelijk van waar in een woord de letter staat. De gebogen noen staat aan het begin of in een woord, de rechte staat aan het einde van een woord.

Opstaan met Jezus
Ik kan er niks aan doen, maar in mij echoot meteen Jezus. Hij wordt vaak afgebeeld als vis. Hij kwam ook in het tijdperk Vissen. We gaan nu naar het tijdperk Waterman toe. Deze letter gaat over transformatie en de slang staat voor transformatie (Kundalini). Zo zie ik nu ook de symboliek in de gebogen en de rechte noen. Na transformatie staat de mens op!

Staande en gebogen noen

Jezus aardse lichaam en persoonlijkheid stierven aan het kruis en daarna stond er een nieuw mens op. Ik herinner me nog dat ik verzuchtte: “verlos me van mezelf!” En dat is precies wat Jezus heeft voorgedaan. Het was een daad van overgave: “in Uw handen beveel ik mijn geest.“ Zo nieuw was Jezus na zijn opstanding, dat Maria Magdalena, die hem goed kende, hem niet eens herkende! Dat overkomt mensen nu ook, dat familie en vrienden hen soms niet meer (her)kennen nadat ze getransformeerd zijn. Ik herkende mezelf amper! Ik was en ben zo veranderd, van binnen en van buiten! Dat is de kracht van de Geest. Dat is wat transformatie doet. Maria Magdalena zag de opgestane Jezus aan voor de tuinman. Jezus was de goede herder, Christus is de tuinman. Steengoede archetypes. Ineens zie ik de diepere betekenis van dit verhaal en dit hele spektakelstuk van Jezus in het nieuwe testament. De Christus als tuinman, die de lichtvonk in mijn hart kan doen ontkiemen. Zie mijn vorige blog: “Het zaadje kan niet ontkiemen op de rotsgrond van ons intellect. Het hart is ook nodig.” Ik duidde hier op de geboorte van Christus (Universele, onthechte, onpersoonlijke Liefde) in ons. Dit is voor mij wat er bedoeld wordt met de terugkeer van Jezus ‘op de wolken’. Dat is in ieder mens zijn/haar bewustzijn, ieder op zijn/haar tijd.

Geen verzoeningsleer
Jezus heeft voor mij niet gediend als zoenoffer, want dat zou getuigen van een kleingeestige en wraakzuchtige God die als een kille boekhouder, zonder hart, afrekent. Dat is ego-denken en nog vanuit een gebogen noen. Ik denk ook aan de parabel van de verloren zoon die als een gebogen noen terugkeert bij zijn vader en zichzelf niet meer waardig vindt om een zoon te zijn. Hij biedt aan om slaaf te worden. Zijn vader is het hier gelukkig niet mee eens en omarmt zijn geliefde zoon en ziet hem als een waardige erfgenaam en troonopvolger. Laten wij onszelf dan ook zo zien en ons niet meer als slaaf gedragen, maar als een geliefd kind en erfgenaam. Ik zie het verhaal van Jezus als een demonstratie om ons de weg te tonen, om het ons voor te leven. Het was wel een zeer extreem voorbeeld en voor mij ook een soort van traumatisch. Misschien was dit nodig om de boel wakker te schudden. Ik droomde erover, raakte erdoor van streek, verliet de kerk en de Christelijke leer. Het liet een pijnlijke leegte in mij achter die wellicht reikt tot ver in mijn voorgeslacht. In Een Cursus in Wonderen wordt ook geprobeerd het kruisigingsdrama te ontzenuwen, maar het werkte niet bij mij. Nu pas, nu ik het zelf herontdek door het schrijven over deze Hebreeuwse letters, komt het echt binnen bij me. Het is alsof er weer een saboterende muur is afgebroken. Weer een gebed verhoord! Dankjewel! Het ontroert me 😪. NIET MEER BUIGEN, MAAR JUICHEN! Nu begrijp ik ook de betekenis van bedrog en miskraam. Best wel heftig vind ik dit. Ik voel het donderen in mijn helen wezen. Alsof er een molensteen wordt verwijderd! Ik las ook ergens dat de gebogen noen staat voor de mens die God dient uit angst en de staande noen uit liefde. Dat spreekt mij aan. De grootste val in een mensenleven is als angst op de troon gaat zitten. Als je denkt dat deze materiële (schijn)wereld of het bij de ‘juiste’ religie of ideologie aangesloten zijn, je zekerheden, garanties en veiligheid kunnen bieden, zal je een gebogen en angstige noen zijn. Altijd bang om iets te verliezen en altijd in een kramp. Je komt uiteindelijk ten val. Het beste is dat je dat snel door hebt, voordat je op je sterfbed ligt. Hoe eerder je je val ziet en erkent, hoe groter de kans dat je opstaat in plaats van dat je gaat kruipen.

Stockholmsyndroom
Alle religies en ideologieën hebben de neiging hekwerken te worden, gevangenissen. Jezus probeerde de mens hiervan te bevrijden, maar het werd veelal niet opgepakt, sterker nog, er werd een nieuwe gevangenis gebouwd met roestvrij stalen, bebloede tralies van zonde en schuld. Men had last van het Stockholmsyndroom. Het is zoals Johannes in zijn Evangelie zegt, dat mensen liever in die duisternis verblijven. Men verblijft liever in de schijnveiligheid van wat ze gewend zijn en wat ze generaties lang is ingeprent. Het nieuwe boezemt (nog) angst in. Je moet echt rijp zijn voor Vrijheid. Je ziet dit ook terug in het verhaal van de uittocht uit Egypte in het Bijbelboek Exodus. Het volk leed honger, dorst en gebrek in de moeilijke tocht door de woestijn en begon te mopperen. Ze verlangden zelfs terug naar hun oude slaventijd. Dan wisten ze tenminste elke dag waar ze aan toe waren, was er dagelijks te eten. Zo herkenbaar dit ook voor de staat waarin de huidige mens zich vaak begeeft. Het verhaal in Exodus kan je ook lezen als symbool voor de weg van de gehele mensheid.

Vijftig
Mijn eigen interpretatie is de combinatie van de 5 en de 0 of de 5e letter hee (venster, openbaring, ontwaken) en de 10e letter joed (de goddelijke hand). God laat niet varen hetgeen zijn hand begon. Dat vind ik een mooie zin die vertrouwen geeft. Vijf staat voor transformatie en nul voor de transcendente, onnoembare Geest. Zonder die Geest kan je niet transformeren. De betekenis van de naam van Jezus (Jesjoe of Jesjoea in het Hebreeuws) is ‘JHWH redt’. Het was destijds een veel voorkomende jongensnaam. Ook was elk vijftigste jaar (na 7×7 jaren) een jubeljaar. In een jubeljaar werden schulden kwijtgescholden en gevangenen bevrijd  en kreeg je dus een schone lei. Ook liet men grond braak liggen. Zo kon ook de aarde herstellen. De 7 vind je ook terug omdat noen de veertiende letter is en dat is tweemaal 7. De staande noen heeft als waarde 700. Zeven is een getal dat volmaaktheid, heelheid vertegenwoordigt.

Luister naar de boodschap
Jezus was en is de grote transformator voor mij! Voor mij is dat vooral door zijn radicaal, paradigma verschuivende uitspraken. En ook mag daar nu de kruisiging bij. Ik herken daar het non-dualistische denken in, maar ook de kwantumfysica. Hij was zijn tijd ver vooruit, maar ja, de toekomst lees je in het verleden. Ik wil wel benadrukken dat er ook andere grote Geesten hebben geleefd en leven, die in staat zijn mensen te gidsen in een transformatieproces. Ik noem bijvoorbeeld een Eckhart Tolle, een Siddhartha Gautama Bhoedda, een Laozi en noem ze maar op. Ik spreek hier vooral uit mijn eigen ervaring. Wat voor mij een uitdaging was en is, is om niet verliefd te worden op de Meester als persoon. Geen persoonsverheerlijking dus. Dat is gehechtheid en dat is een tralie. Dat is echt een valkuil voor mij.

Mozes en Jezus
Mozes werd uit het water gevist. Hij was als baby te vondeling gelegd en dreef in een rieten mandje op de rivier de Nijl. Hij groeide op aan het hof van Egypte en werd een groot ingewijde. Ik herinner me nu dat mooie plaatje in de kinderbijbel. Mozes was ook een grote Geest en samen met Eliah (een grote Profeet) verschijnt hij bij de verheerlijking van Jezus op de berg. Petrus wil meteen een tent bouwen (lees hek), maar Christus, de Universele, onthechte, onpersoonlijke Liefde valt niet te kaderen, behoeft geen moraal. Ze IS het fundament, de ongrond, de grondtoon van alles. Zodra je het institutionaliseert gaat het ego ermee aan de haal. Petrus was de harde rots. Geen vruchtbare grond voor Liefde, maar perfect voor angst. Die angst overwinnen, daarvoor is heldenmoed nodig. Ik denk aan alle ketters (Jezus was de eerste), alle vrouwen en alle misleiden en vooral ook mezelf.

Angst en Liefde,

Angst is
Een ongenode gast,
Een koekoeksjong:
Het kind wordt groter
Dan de ouders
En is onverzadigbaar.
Angst nestelt zich in het hoofd.

Angst is
Een leugen
De illusie
Van wat niet is
Angst is dood!

Liefde is
Geen hogere wiskunde.
Het is weten,
Maar het is geen wetenschap.
Het is ervaren
Zonder het te willen verklaren.
In het hart zetelt de Liefde.

Liefde Is
WAAR
En waar Liefde Is,
Kan angst niet bestaan.
Liefde is Leven!

Tenslotte nog een kort gebed uit de Upanishaden:

Uit onwaarheid
Leid ons naar waarheid
Uit duisternis
Leid ons naar licht
Uit (de ervaring van) sterfelijkheid
Leid ons naar (de ervaring van) onsterfelijkheid

Boekentip

Over de parabel van de verloren zoon.

Plaats een reactie