De elfde letter kaf

Kaf betekent handpalm, lepel of kroon. De vorige letter jod betekende hand. De numerieke waarde van kaf is 20. Aan het begin van een woord spreek je de kaf uit als een ‘k’, anders is het een ‘ch’, zoals in bijvoorbeeld ‘school’. Als de uitspraak een ‘k’ moet zijn, zit er een puntje in de holte van de kaf.

Kaf

Als je bedenkt dat het Hebreeuws van rechts naar links geschreven wordt, dan zie je in de kaf ook de hand die je voortbeweegt. Ik denk meteen aan Psalm 139 (“Gij omringt mijn gaan en mijn liggen; en Gij zijt al mijn wegen gewend”). De kaf voelt op deze manier als een goddelijke bescherming en begeleiding. Je gaat niet alleen….

Twintig
Twintig is tien en tien. De eerste tien is de Tien Uitspraken waarmee God de wereld schiep en de tweede de Tien Geboden. Samen worden ze een kaf . In Numeri 7 staat: “Tien-tien is de kaf .” Het Hebreeuwse woord ‘twintig’ (esrim) heeft als waarde 620, evenals het Hebreeuwse woord voor ‘kroon’ (kesser), de Tien Geboden hebben 620 letters. De Joden kennen 613 geboden en 7 Rabbijnse wetten; ook weer 620 tezamen.  Zes en twee en nul is acht en dat staat voor mij voor leraar.

Kruinchakra
Ikzelf denk bij een kroon aan onze kruinchakra, die ons verbindt met de kosmos of de Universele Denkgeest, de kosmische intelligentie. De kruinchakra is het centrum van ons bewustzijn. Vaak is deze (nog) niet open. Dat is ook niet altijd praktisch in de aardse werkelijkheid. Bij mystici of mystieke ervaringen is dit chakra vaak betrokken en ook geopend. Misschien ook wel eens als we ’s nachts bijzondere dromen hebben, die ons een inkijkje geven in de geestelijke wereld, voorbij ons verstand en onze aardse ervaring van de ‘werkelijkheid’.

Buigen
Een van de betekenissen van de letter kaf  is ‘lepel’. De wortel van het Hebreeuwse woord ‘lepel’ is kafaf (buigen). Ik vertaal dit als overgave. Het hoofd, ons denken, dient te buigen voor hetgeen ons verstand te boven gaat. Ook komt er een mooie uitspraak in mijn gedachten: “het hart heeft soms haar redenen, die de rede niet kent”. We denken vaak te weten hoe het allemaal zit, maar er is al dikwijls gebleken dat we er flink naast zitten. Het is altijd ‘met de kennis van nu’. Sommige wetenschappers zijn hoogmoedig, anderen verwonderd, maar de beste wetenschappers gaan uit van niet-weten. Het heeft te maken met bescheidenheid en een open geest. Alleen dan blijf je in contact met de kosmische intelligentie.

Eenheid
Ik lees op veel plekken dat men spreekt van buigen voor een hogere macht of voor God, maar dat spreekt mij totaal niet aan. Dan is het weer iets buiten mij wat ik moet aanbidden of zo. Ik zie daar geen liefde in en ook geen wijsheid. Voor mij heeft het eerder te maken met Eenheid. Toen ik in de Nag Hammadi geschriften ergens las ‘de Eenheid is soeverein’, toen deed dat iets met me.  Soeverein wil zeggen dat daar dus niets meer boven is. Het is zelfvoorzienend en het hoogste gezag. Toch is dit weer een mooie paradox, want een Eenheid heeft natuurlijk alles nodig om die eenheid te kunnen zijn…. Opmerkelijk weer deze paradox. De Eenheid, daar wil ik voor buigen. Ik wil ook leren leven vanuit dat besef van Eenheid. De Eenheid, dat is alles dat is.

Koningschap
Een kroon doet mij denken aan een koning. Ben ik meester over mijn eigen microkosmos, mijn gedachten, mijn gevoelens…? Of ben ik slaaf van de aardse matrix, van mijn (‘slechte’) gewoontes, van alles dat me afleidt, van allerlei illusies? Pfff, dat is nog niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Hiervoor is regelmatig zelfonderzoek nodig. Meesterschap kan denk ik alleen als de juiste op de troon zit. Niet ik (ego) draagt de kroon, maar de Eenheid, De EEN, de Ene. Ik geef er het liefste geen naam aan. Ook nu denk ik weer aan het Geheime boek van Johannes, waarin de Ene in allerlei bewoordingen wordt omschreven in wat het allemaal niet is. Wat het wel is, gaat ons bevattingsvermogen te boven.

Namasté 🙏



Onnoembaar,

Alles dat geen naam heeft
Is onnoembaar:
Onnoembaar groot
Onnoembaar aanwezig
Onnoembaar mooi
Onnoembaar krachtig
Onnoembaar zacht
Onnoembaar ontroerend
Onnoembaar dichtbij
En onnoembaar ver weg
Onnoembaar tijdloos
Van alle tijden
Onnoembaar vol
Onnoembaar leeg
Onnoembaar
Zonder naam
Allesomvattend
En alle namen
Onnoembaar veel!

Plaats een reactie