De tiende letter jod

Dit is de allerkleinste letter en van de jod (ook wel yod, joed of yud) kan je in feite alle letters maken. Het lijkt op een druppeltje. Je kan dan denken aan water of bloed. Bloed, zweet en tranen komt er in mij op.

Jod

De betekenis van jod is hand. Op de website http://www.chabad.org las ik dat het ook Jood kan betekenen. Ook denk ik aan de ‘jat’ die men gebruikt om te lezen. Het getal dat bij de jod hoort is 10. Vandaar dat een tientje vroeger (de tijd voordat de euro zijn intrede deed) een joedje heette. Ook het woord ‘jota’ is hiervan afgeleid.

Een jat als leeshulp

Tien
Tien is een bijzonder getal. Er zijn tien uitspraken waardoor de schepping tot stand kwam, denk aan de Tien Geboden, tien vingers aan onze handen, de tien plagen van Egypte… Tien staat – net als 7 – voor volheid. Toch neem ik hier geen genoegen mee. Er moet een verschil zijn. Tien bestaat uit twee cijfers en 7 niet. Tien is 1 en 0. De 0 komt los niet voor in het Hebreeuwse alfabet; alleen als een 10 of een veelvoud daarvan. Maar ja, een nul is niet deelbaar…. ‘Delen door nul is flauwekul’ leerde ik op school en vermenigvuldigen met nul blijft nul. Dan verandert er niets. Vandaar dat voor mij nul God symboliseert: een cirkel zonder einde of begin; oneindig, ondeelbaar. Alleen als de nul zich met een ander getal verbindt ontstaat er deelbaarheid. En zo begint het leven, met (cel) deling. En delen kan je oneindig doen, tot in het allerkleinste der kleinste. Bij 10 denk ik ook aan de binaire getallen van onze computers…

Binair

Hand
Bij hand denk ik meteen aan handelen of sturen. Wat is het dat mij doet handelen? Ben ik dat? En wie is die ‘ik’ dan? Dat is denk ik veelal de illusie waar we ons in bevinden. We denken dat wij het leven moeten/kunnen sturen of zin geven. Wat als dat helemaal niet hoeft? Ontspan! Laat het leven zich eens wat vaker ontvouwen. Voor mij gaat de hand hier over vertrouwen, niet al te veel (overspannen) dadendrang. Het brengt mij bij oude Chinese wijsheid, Wu Wei, de kunst van het niet-doen. Zo stem je je af op de natuurlijke stroom van het leven.

Jood
Ja, wanneer ben je een Jood? Heeft dat wel iets te maken met bloedlijnen? Ik denk zelf niet per se. Ik denk dat mensen dat er van gemaakt hebben, maar dat het daar helemaal niet over gaat. Ik denk dat het meer gaat over gedachtegoed, geestelijke instelling. Ben je verbonden met de nul of niet? Misschien kan ik het zo zien? Vanaf de jod komt de nul erbij. Dat betekent iets naar mijn gevoel. Daarna gaat het ineens met sprongen vooruit; met tien tegelijk! De waarde van de volgende letter is namelijk niet 11, maar 20…

Boekentip

Wu Wei

Plaats een reactie